Skocz do zawartości

NAJWAŻNIEJSZE CZĘŚCI EKSPLOATACYJNE W AUCIE – CO ILE JE WYMIENIAĆ?


Numero

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj wlatuje temacik który dla znaczącej większości powinien być oczywisty, lecz znajdują się także osobne jednostki które do teraz nie pamiętają co należy wymieniać i po jakim przejechanym dystansie bądź przebiegu należy wymienić najważniejsze części eksploatacyjne w samochodzie. Żeby było szybciej to wrzucam gotową rozpiskę z linku podanego na końcu tematu.

 

Filtr powietrza – wymieniaj jak najczęściej, raz na rok, albo co 20-30 tys. kilometrów.

Filtr zapycha się kurzem. Czysty filtr wpływa na sprawną pracę silnika i niskie spalanie.

Filtr oleju – stosuj nowy przy każdej wymianie oleju silnikowego. Filtr zapycha się w trakcie pracy. Jego wytrzymałość to od 15 do 20 tys. km przebiegu. Zapchany filtr oleju nie odbiera zanieczyszczeń z oleju silnikowego. Zanieczyszczenia te degradują olej i powodują, że silnik zużywa się szybko.

Olej silnikowy – wymieniaj olej co 15 tys. km przebiegu lub co 10 tys. km, jeśli masz instalację gazową i jeździsz tylko w mieście. Olej starzeje się i ulega zakwaszeniu, przez co traci swoje właściwości ochronne dla silnika.

Filtr paliwa – wymieniaj jak najczęściej, najlepiej raz na rok. Filtr chroni drogie części układu paliwowego przez zanieczyszczeniami. Sam ulega zanieczyszczeniom w trakcie pracy i zapycha się.

Olej w skrzyni biegów – w skrzyni manualnej wymieniaj olej co 100 tys. km przebiegu. W skrzyni automatycznej co 40 lub 60 tys., zgodnie z zaleceniami producenta auta. Świeży olej ma kluczowe znaczenie dla sprawnej pracy skrzyni.

Jeszcze ważniejsza jest terminowa wymiana oleju w automacie. Stary olej jest przyczyną większości problemów technicznych i awarii automatycznej skrzyni biegów.

Płyn wspomagania układu kierowniczego – powinno się go wymieniać co 4 lata. Starzeje się i gęstnieje.

Świece zapłonowe – zazwyczaj wymienia się je co 40 tys. kilometrów. Zużywają się i dlatego trzeba montować nowe.

Świece żarowe – obecne są w silnikach typu diesel. Wypalają się, dlatego trzeba je wymieniać co 80-100 tys. km, albo przy pierwszych objawach awarii.

Płyn hamulcowy – powinno się go wymieniać co 2 albo 3 lata. Płyn starzeje się i nasiąka wodą, przez co traci swoje właściwości. Ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Tarcze hamulcowe – zużywają się po przejechaniu od 80 do 120 tys. kilometrów. Wymienia się je przy pierwszych objawach awarii albo poważnego zużycia. Ścierają się w trakcie pracy. Mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Klocki hamulcowe – współpracują z tarczami. Zużywają się po przejechaniu od 15 do 40 tys. kilometrów. Wymienia się je przy pierwszych objawach awarii, albo poważnego zużycia.

Płyn chłodniczy – wymienia się go co 3 albo 5 lat, w zależności od rodzaju. Starzeje się i traci właściwości ochronne dla gumy oraz elementów z metalu.

Części zawieszenia – takie jak wahacze, drążki stabilizatora i belki skrętne – wymienia się je przy objawach zużycia. Mogą wytrzymać od 50 do 120 tys. km przebiegu. Są kluczowe dla bezpieczeństwa.

Amortyzatory i sprężyny – wymienia się je zazwyczaj co 60 tys. km przebiegu. Mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo, utrzymanie toru jazdy i komfort.

Końcówki drążków kierowniczych – zużywają się po przejechaniu od 20 do 50 tys. km przebiegu, głównie na skutek jazdy po nierównościach i agresywnej jazdy. Mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i prowadzenie auta.

Napęd rozrządu – wymienia się zgodnie z zaleceniami producenta w przypadku paska rozrządu wraz z elementami towarzyszącymi (co 50, 70 albo 120 tys. km). W przypadku łańcucha wymiany dokonuje się przy objawach awarii.

Pasek wieloklinowy – wymienia się go co 30 albo 40 tys. kilometrów. Zużywa się i pęka.

Akumulator rozruchowy 12V – w odpowiednich warunkach wytrzymuje do 5 lat. Po tym czasie trafi pojemność i nie można uruchomić silnika.

Opony – ich zużycie zależne jest od sposobu jazdy i przebiegu. Zazwyczaj komplet nowych opon wymienia się co 4-5 lat w przypadku opon letnich i zimowych oraz co 3-4 lata w przypadku opon wielosezonowych. W oponach ściera się bieżnik, przez co znacząco zmniejsza się bezpieczeństwo jazdy.

Pióra wycieraczek – zazwyczaj wymienia się co pół roku, albo co 4 miesiące. Zużywają się, pękają, przez co nie są w stanie odpowiednio czyścić szyby.

Źródła światła – żarówki halogenowe, lampy ksenon albo diody LED. Wymienia się je po awarii, albo przy objawach zużycia (miganie LED, zmiana barwy ksenon).

Filtr kabinowy (filtr przeciwpyłkowy) – wymienia się zazwyczaj co pół roku. Filtr zapycha się w trakcie eksploatacji.

Dziękuje za przeczytanie.

STRONA

  • WOW! 1

                                                                                                   98B30zo.gif.ff1fcff8d81e93fa3b92e020222cffa7.gif                   

                                                                        utvhbPQ_d.webp.3d0ec7d358436d83f65ed36199442ecb.webp                            

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.